МКХ – 11 про РОЗЛАДИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРУ

🔔 МКХ-11 про розлади аутистичного спектру

З 1 січня 2022 року набуває чинності нова Міжнародна класифікація хвороб 11 видання. Тому представляю на огляд питання щодо опису Розладів аутистичного спектру в даній редакції.

🔴 1. Що таке МКХ-11?
МКХ 11 – це одинадцятий перегляд Міжнародної статистичної класифікації хвороб і проблем, пов’язаних зі здоров’ям, розробленої Всесвітньою організацією охорони здоров’я (ВООЗ).
До цього часу в Україні діє редакція МКХ-10, яка була прийнята ще з 1992 року (з деякими змінами та уточненнями).

ВООЗ рекомендує розпочати перехід на новий класифікатор із 1 січня 2022 року‼️, а перехідний період буде тривати до 2027 року.

🔴 2. Як по новій класифікації кодуються розлади аутистичного спектру?

Спочатку покажу Вам схему, як аутизм кодується в новій МКХ-11:
⏹ Клас «Психічні, поведінкові та розлади нервово-психічного розвитку» (Mental, behavioural or neurodevelopmental disorders )

⏺ 06 Підклас Розлади нервового розвитку (Neurodevelopmental disorders )

▶️ Розділ 6A02 Розлади аутистичного спектру (Autism spectrum disorder)

ПІДРОЗДІЛИ РАС:
🔽 6A02.0 РАС БЕЗ порушення інтелектуального розвитку та З легкими порушеннями функціональної мови або без них;
🔽 6A02.1 РАС З порушеннями інтелектуального розвитку та З легкими порушеннями функціональної мови або без них
🔽 6A02.2 РАС БЕЗ порушення інтелектуального розвитку та З порушенням функціональної мови
🔽 6A02.3 РАС З порушенням інтелектуального розвитку та З порушенням функціональної мови;
🔽 6A02.4 – * відсутній код в МКХ -11 (станом на травень 2021 року ❗️).
🔽 6A02.5 РАС З порушеннями інтелектуального розвитку та З повною відсутністю функціональної мови
🔽 6A02.Y Інші специфічні розлади аутистичного спектра
🔽 6A02.Z Розлад аутистичного спектру, неуточнений

🔹 Клас «Психічні розлади та розлади поведінки» (куди саме відносився аутизм) з МКХ-10 зазнав суттєвих змін. Перш за все змінилася назва й тепер в МКХ-11 він називається «Психічні, поведінкові та розлади нервово-психічного розвитку» (КОД 06 Mental, behavioural or neurodevelopmental disorders).

До них відносяться синдроми, які характеризуються клінічно значущими порушеннями пізнання, емоційної регуляції або поведінки людини, яке відображає дисфункцію психологічних, біологічних або пов’язаних з розвитком процесів, які знаходяться в основі психічного і поведінкового функціонування.

🔹 В наступному підрозділі 06 «Порушення нервового розвитку» (Neurodevelopmental disorders) дається характеристика
♦️Розладів нервового розвитку – це поведінкові і когнітивні розлади, що виникають в період розвитку, які пов’язані зі значними труднощами в оволодінні та виконанні певних інтелектуальних, моторних, мовних або соціальних функцій.

Хоча поведінковий і когнітивний (інтелектуальний) дефіцит присутній в багатьох психічних і поведінкових розладах, які можуть виникнути в період розвитку (наприклад, шизофренія, біполярні розлади), в цю групу включені тільки розлади, основні риси яких пов’язані з розвитком нервової системи. Передбачувана етіологія (причини) порушень розвитку нервової системи складна і в багатьох окремих випадках невідома.

🔹 Так ми доходимо поступово до аутизму. Який в новій класифікації МКХ -11 зашифрований в іншому підрозділі ❗️06А02 ❗️– Розлад аутистичного спектру (РАС).

«🔹Розлад аутистичного спектру характеризується стійким дефіцитом здатності ініціювати та підтримувати взаємну соціальну взаємодію та соціальну комунікацію, а також цілим рядом обмежених, повторюваних та негнучких моделей поведінки, інтересів чи діяльності особи, які є явно нетиповими або непоміркованими (надзвичайними) згідно її вікового критерію та не відповідають соціокультурному контексту.

Згідно МКХ-11 початок розладу відбувається протягом періоду розвитку людини, як правило, у ранньому дитинстві, але симптоми можуть проявитися повністю навіть пізніше.

Дефіцит є достатньо серйозним та впливає на особисту, сімейну, соціальну, освітню, професійну чи інші важливі сфери функціонування людини і, як правило, є загальноприйнятою особливістю функціонування людини, яку можна спостерігати в усіх умовах її життя. Люди в спектрі можуть демонструвати наявність повного діапазону інтелектуального функціонування та мовних здібностей (тобто від глибоких порушень цих здібностей до відсутності будь-яких проблем в даних сферах).

🔹 Для встановлення діагнозу РАС, згідно з МКХ-11, симптоматика пацієнта повинна відповідати цим двом групам симптомів‼️:
1) труднощі в ініціації та підтриманні соціальної комунікації та соціальної взаємодії;
2) обмежені інтереси та стереотипна поведінка.

🔷Варто зауважити, МКХ-11 надає можливість уточнити діагноз закодувавши наявність порушення розвитку інтелекту та функції мовлення (див.вище коди 06A02.0 – 06А05).

♦️Код 06А02.0
– 2 групи основних симптомів РАС, перелічених вище
– БЕЗ порушення інтелектуального розвитку (який знаходиться в межах середнього діапазону)
– Є легкі (незначні) порушення чи взагалі відсутні порушення здатності людини використовувати мовлення (усне чи письмове) для вираження особистих потреб ЧИ бажань.

♦️ Код 06А02.2
– 2 групи основних симптомів РАС, перелічених вище
– БЕЗ порушення інтелектуального розвитку (який знаходиться в межах середнього діапазону)
– Є в наявності ПОМІТНЕ порушення функціональної мови (розмовної чи писемної) згідно вікового критерію, людина НЕ може використовувати окремі слова чи фрази для вираження особистих потреб чи бажань.

♦️ Код 06А02.3
– 2 групи основних симптомів РАС, перелічених вище
– Є в наявності порушення інтелектуального розвитку❗️;
– Є в наявності помітне порушення функціональної мови❗️ (розмовної чи писемної) згідно вікового критерію, людина НЕ може використовувати окремі слова чи фрази для вираження особистих потреб чи бажань.

♦️ Код 06А02.4 ❓❓❓❓(в версії 2019 було зазначено – «РАС БЕЗ порушення інтелектуального розвитку та З повною відсутністю функціональної мови» – ♦️ треба буде уточнити чи це виключення не являється технічною помилкою – не знайшла інформації).

♦️ Код 06А02.5
– 2 групи основних симптомів РАС, перелічених вище
– Є в наявності порушення інтелектуального розвитку❗️;
– Є в наявності повна чи майже повна відсутність ❗️здатності функціонально використовувати мовлення (розмовне чи письмове) для вираження особистих потреб чи бажань .

♦️ до Кодів 6A02.Y Інші специфічні розлади аутистичного спектра та 6A02.Z Розлад аутистичного спектру, неуточнений – немає пояснень.

Можливо по аналогії з версією МКХ-10 це розлади, які підпадають під діагностичні ознаки аутичних розладів, але відсутня адекватна інформація чи є в наявності суттєві протиріччя, які не дозволяють віднести ці розлади до конкретних кодів РАС.

🔴 Окрім того, до критеріїв діагностики відносять:
• типовість виникнення в ранньому віці, хоча симптоми можуть не проявлятися повністю до більш пізнього віку, коли соціальні потреби виявлять лімітовані можливості;
• дефіцити викликають порушення в особистому, соціальному житті, порушення взаємодії між членами сім’ї, освіті, професії та інших важливих сферах життя.

🔴 3. Як по новій класифікації кодуються супутні розлади при аутизмі?

🔷 Розділ 06 «Розлади нервово-психічного розвитку» складається з порушень інтелектуального розвитку та інших коморбідних порушень та розладів при РАС.

На відміну від МКХ-10, нова версія класифікації дозволяє встановлювати діагноз РАС спільно з іншими станами, такими як
🔻 06А00 Порушення інтелектуального розвитку (середне та нижче середнього інтелектуальне функціонування індивідуума);
🔻 06А01 Порушення мовленнєвого або мовного розвитку (труднощі в розумінні або в відтворенні мови та мовлення, або в використанні мови)
🔻 06А03 Порушення розвитку навичок навчання (труднощі в оволодінні академічними навичками);
🔻 06А04 Порушення моторного координування, пов’язаного з розвитком (значна затримка в оволодінні загальної та дрібної моторики);
🔻 06А05 Розлад дефіциту уваги та гіперактивності (СДУГ);
🔻06А06 Розлад, пов’язаний зі стереотипними рухами (стійка наявність довільних, повторюваних та стереотипних рухів, які перешкоджають нормальній діяльності людини чи завдають собі тілесних уражень).

🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷

Вказані критерії ще не були перекладені ні російською, ні українською мовою, тому всі переклади я робила самостійно з сайту ВООЗ (в коментарях дам посилання щодо підрозділу про РАС), тому можливі неточності у використанні термінів.

Джерело: https://www.facebook.com/nadine.esmanovacharmot

Коментарі 2

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *