Добуш Марія Володимирівна
Практичний психолог інклюзивно-ресурсного центру здійснює корекційно-розвиткову роботу за наявності у дитини серйозних емоційних або особистісних труднощів, формує та розвиває у дитини вищі психічні процеси (пам’ять, мислення, увагу, уяву, сприймання, а також різні необхідні комунікативні, соціальні навички і якості для кращої соціалізації та адаптації дитини.)
Корекція тривожності, зниженої самооцінки, страхів, зняття агресивних проявів поведінки. Дитина потребує психологічної допомоги, якщо потрапила у складні життєві обставини, пережила втрату близьких, переживала насильство.
Психолог у своїй роботі використовує різноманітні методи корекції: терапевтичну бесіду, арт-терапію, малювання піском, казкотерапію та ін. Проводить корекційно-розвивальні заняття з розвитку пізнавальної та емоційно-вольової сфери дітей. Сприяє повноцінному особистісному та інтелектуальному розвитку дитини на кожному віковому етапі.
Заняття можуть бути індивідуальними та груповими.
Завдання практичного психолога інклюзивно-ресурсного центру:
1.Здійснює первинний прийом батьків або законних представників дитини.
2. Проводить діагностичну оцінку когнітивної сфери дитини з метою визначення рівня сформованості таких пізнавальних процесів, як сприйняття, пам’ять, мислення, уява, увага.
3. Проводить діагностичну оцінку емоційно-вольової сфери дитини, з метою виявлення її здатності до вольового зусилля, схильностей до проявів девіантної поведінки та її причин.
4. Робить висновок на основі даних діагностичної оцінки (щодо форм організації корекційного навчання, виховання з урахуванням психофізичних можливостей та індивідуальних особливостей дитини).
5. Бере участь у засіданнях фахівців центру та узагальненнях результатів комплексної оцінки (приймається колегіальне рішення про напрями, обсяг психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами/для дитини з інвалідністю — з урахуванням індивідуальної програми реабілітації).
6. Надає рекомендації щодо складання, виконання, коригування індивідуальних програм розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
7.Надає консультативну та методичну допомогу педагогічним працівникам дошкільних, загальноосвітніх закладів та батькам або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами, які не відвідують навчальні заклади, а також надає інформацію стосовно мережі закладів освіти, де надають допомогу таким дітям.
8. Надає консультативно-психологічну допомогу батькам або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей.
9. Бере участь та організовує інформаційно-просвітницьку діяльність шляхом проведення конференцій, семінарів, засідань за круглим столом, тренінгів, майстер-класів з питань організації надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами.
У чому ж полягає робота практичного психолога
в інклюзивно-ресурсному центрі?
Психодіагностика
Практичний психолог володіє досить великим набором психодіагностичних засобів та методик. Їх мета – визначити об’єктивний стан розвитку дитини, а також оцінити рівень сформованості тих чи інших психічних процесів (пам’яті, уваги, мислення і т.д.).
Практичний психолог інклюзивно-ресурсного центру в своїй роботі використовує різнопланові стандартизовані методики:
- WISC–IV (застосовується для оцінки здібностей та потенціалу дитини (наявний інтелект), а також набутих знань і навичок);
- LEITER-3 (застосовується для оцінки невербального інтелекту);
- CASD (застосовується для швидкої діагностики без урахування вікової категорії, рівня розумового розвитку або ступенів розладу аутистичного спектру);
- PEP-3 (оцінює поведінкові прояви та здібності дітей);
- CONNERS-3 (застосовується для оцінки синдрому дефіциту уваги і гіперактивності та найбільш поширених супутніх проблем і розладів у дітей та підлітків та ін.).
А також проективні та малюнкові тести, сюжетно-рольові ігри та моделювання ситуацій комунікації.
Консультування батьків та сімейне консультування
Батьки отримують консультативно-психологічну допомогу у формуванні позитивної мотивації розвитку, щоб краще розуміти особистісні та освітні потреби своїх дітей.
Фахівець допоможе зрозуміти причини наявних труднощів та зорієнтуватися у методах корекційної допомоги дитині.
Надасть методичну допомогу щодо організації додаткової роботи з дитиною вдома: визначить окремі психолого-педагогічні рекомендації для проведення занять, корекції поведінки.
Просвітництво
Інформує батьків та педагогічних працівників, громадськість про роботу інклюзивно-ресурсного центру, впровадження та переваги інклюзивної освіти. Надає інформацію батькам про особливості психофізичного та вікового розвитку дитини.
Сприяє психолого-педагогічній компетенції батьків та педагогів щодо вікового та психологічного розвитку дитини.
Дидактичні матеріали для корекційно-розвиткових занять:
Дерев’яні іграшки –
розвивають моторику, логіку, пам’ять, терплячість, посидючість, вивчення кольорів та форм.
Гра «Світ Тварин» –
розвиває асоціативне та логічне мислення, пам’ять, увагу, мовлення. Виховує цікавість до навколишнього світу, бережливе ставлення до тварин.
Дитяча література –
розвиває дрібну моторику, уяву, мислення, увагу.
Картки Домана –
стимулюють розвиток головного мозку та фотографічної пам’яті. Розраховані для дітей від народження до 8 років.
Крісло-парта
для дітей з порушенням опорно-рухового апарату.
«Рамки-вкладинки Монтессорі»
Гра урізноманітнить процес навчання та сприятиме розвитку дрібної моторики рук, мислення, уяви, орієнтації у просторі. Крім того, рухи рук тісно пов’язані з мовленням, вони є одним з факторів його формування, а також стимулюють розвиток центральної нервової системи і прискорюють розвиток мовлення дитини. Розвиток рухів пальців передує появі артикуляції складів. Таким чином, мовлення перебуває в прямій залежності від розвитку дрібної моторики рук. Також сприяє вивченню овочів, фруктів, геометричних фігур.